Adabiat Farsi Dore Ebtedaei--afde
در اين زمينه، تمرين‌هاي واژگاني هم‌خانواده، مترادف، متضاد و مركب بسيار موثر است.

دوّم اينكه نحوه خواندن متن املاء تأثير زيادي در درست‌نويسي دارد. معلم بايد جمله‌هاي كوتاه را به صورت يك جا بخواند و هر جمله را دو يا سه بار تكرار كند.

اين امر باعث مي‌شود دانش‌آموز فعل كلمات را در ساختار جمله دريابد و به تناسب جايگاه كلمه در جمله املا آن را درست بنويسد. در جمله‌هاي طولاني بهتر است تركيب و عبارات يك جا و در نهايت كل جمله خوانده شود.

سوّم اين كه كلمات بايد درست و روشن تلفظ شوند. چهارم اين كه صداي معلّم بايد به طور رسا به گوش همه دانش‌آموزان برسد. بي‌توجهي به اين نكات موجب ضعف املا مي‌شود و در نتيجه اين باور در دانش‌آموز ايجاد مي‌شود كه در درس املا ضعيف است.‌


* علل ضعف دانش‌آموزان در درس املا و راهكارهاي تقويت آن‌

الف) دانش‌آموزان ضعيف در درس املا در دوره‌ ابتدايي، بيشتر كساني هستند كه بخوبي نتوانسته‌اند حروف و صداها را فراگيرند، تكرار صداها و خواندن و نوشتن همزمان كلمات و قرائت متون فارسي نقش بزرگي در برطرف كردن مشكل اين نوع دانش‌آموزان دارد.‌

ب) ضعف شنوايي دانش‌آموزان كه براي رفع اين مشكل انتخاب جاي مناسب براي اين افراد تا بتوانند به راحتي متن املا را بشنوند، ضروري است.‌

ج) ضعف بينايي كه در اين مورد، دانش‌آموز بايد به چشم‌پزشك معرفي شود.‌

ه-) ناآشنايي دانش‌آموزان با تلفظ صحيح كلمات و معاني آن‌ها، در املاء نبايد كلماتي به كاربرد كه دانش‌آموز هنوز آن را نديده و نخوانده است.‌


* راهبردهاي فعال كردن درس املا

ايجاد انگيزه در كلاس، شناسايي دانش‌آموزان ضعيف و سعي در برطرف كردن مشكلات آن‌ها، تهيه يك دفتر گنجينه لغات توسط دانش‌آموزان براي تمرين لغات مهم، تشويق دانش‌آموزان ضعيف كه پيشرفت تحصيلي دارند.‌

دادن جزوه‌هاي كمك‌آموزشي مثل كلمات متشابه و هم‌خانواده به دانش‌آموزان و تشويق و ترغيب دانش‌آموزان به مطالعه بيشتر و خواندن كتاب، مجله و روزنامه
+ نوشته شده در  87/07/05ساعت 21:36  توسط سرگروه آموزشی (رباني)  |